Kontorsflytt - Checklista

Behöver du hjälp? - Ring 031 - 80 00 80

Det finns en hel del att tänka på när man ska flytta ett kontor. Nedan har vi gjort checklistor för dig med lite tips och olika punkter för att din flytt ska gå så smidigt som möjligt.

Då kontraktet är påskrivet

1. Utse en flyttansvarig.
2. Informera dina anställda.
3. Planera tiden till flytten.
4. Kontakta fastighetsägaren och beställ flyttbesiktning.
5. Vid behov, kontakta ev. arkitekt, projektledare, annan entreprenör.
6. Märk upp kartonger efter en tydlig struktur, t.ex. den anställdas namn, pärmar, köksredskap etc.

Tele, IT och datanät

1. Säg upp avtalen eller omförhandla dem.
2. Uppdatera försäkring även här.
3. Tänk över hur systemen ska fungera i verksamheten.
4. Kan ditt nuvarande system flyttas?
5. Beställ telefonabonnemang och eventuellt antal linjer.
6. Vilken typ av nätverk vill ni ha? Fast eller trådlöst?


Kontakta ditt tryckeri / din reklambyrå

1. Uppdatera visitkort, skyltar, brevpapper m.m.
2. Med Cityflytt.se får du hela 20 % rabatt på dina nya trycksaker om du väljer att beställa genom vår reklambyrå och samarbetspartner.
3. Fråga efter “Trycksaker” när du talar med din kontaktperson på Cityflytt.se, så berättar vi mer.

Försäkring och avtal

1. Se över och underteckna eventuellt nytt avtal. (ex .el).
2. Se till att ha Era försäkringar uppdaterade.
3. Kontrollera att Er försäkring gäller under flytten.
4. Kontrollera eventuella krav från myndighet och försäkringsbolag.


Köp ev. nya kontorsmöbler i tid

1. Följande ytor är att beakta: Reception, besöksyta, konferensrum, vilorum, kök, arbetsplatser, ev. relaxavdelning, server / kopieringsrum, uteplats. Undvik missunnsamhet, missförstånd och missnöjd.
2. Gör en ritning till möblemanget
3. Inred din lokal med eftertanke! Ta en kopia på kontorets planlösning och rita upp vart möbler skall placeras ut på det nya kontoret. Lämna gärna en kopia av ritningen till oss på Cityflytt.se.

Lås och larm

1. Se över hur säkerheten ser ut i den nya lokalen.
2. Vad ställer försäkringsbolaget och verksamheten för krav på lås – och larmsystem? Det finns många bra säkerhetskonsulter att anlita och rådfråga här.


Den nya adressen och posthanteringen

1. Informera om Er företagsflytt både internt och externt.
2. Adressändra.
3. Ändra även posthanteringsavtal.